Działania

W ramach realizacji projektu nr POKL.07.02.01-14-003/13, pn.: „Coach rodzinny: innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym”, podejmowany jest szereg zadań, których efektem ma być wypracowanie, opisanie i wdrożenie spójnej metody coachingu rodzinnego jako skutecznej formy wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, przy wykorzystaniu doświadczeń i praktyki działań pomocowych realizowanych przez Partnerów, w tym szczególnie Partnera niemieckiego - Katholische Universität Eichstätt – Ingolstadt.

Jednym z głównych zdań projektu jest opracowanie nowatorskiej metody coachingu rodzinnego dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W tym celu Beneficjent projektu wyłonił 8 ekspertów krajowych, którzy spotykają się cyklicznie w ramach krajowych warsztatów/seminariów eksperckich, oraz uczestniczą w wizytach i pracach ponadnarodowych. Każdy z ekspertów opracuje autorski raport, będący opisem jednego elementu metody coacha rodzinnego, oparty na oryginalnych i twórczych pomysłach eksperta.

Do tej pory krajowe warsztaty/seminaria eksperckie odbyły się w dniach: 18.02.2014 r., 27.02.2014 r., 18.03.2014 r., 10.04.2014 r., 27.05.2014 r., 17.06.2014 r., 09.09.2014 r.

 

Wizyta studyjna w Niemczech w dniach 12.03.2014 r. – 17.03.2014 r.

W ramach realizacji projektu „Coach rodzinny: innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym”, w dniach 12.03.2014 r. – 17.03.2014 r. odbyła się pierwsza wizyta studyjna u niemieckiego partnera projektu - Katholische Universität Eichstätt.

Ze strony polskiej udział w wizycie brali Kierownik projektu, koordynator naukowy projektu, oraz eksperci krajowi.

Celem wizyt jest gruntowne poznanie rozwiązań z zakresu pomocy rodzinie stosowanych przez partnerów niemieckich, co przy uwzględnieniu doświadczeń i wiedzy partnerów krajowych ma w efekcie doprowadzić do wypracowania nowatorskiej metody coachingu rodzinnego stosowanego w Polsce.

W ramach wizyty eksperci wizytowali punkt konsultacyjny Beratungsstelle für Ehe-, Familien- und Lebensfragen Eichstätt gdzie prof. Gerhard Nechwatal przedstawiał założenia poradnictwa dot. małżeństwa, rodziny i życia. W Starostwie w Eichstätt pani Stilla Bauer  opowiadała o pracy na rzecz pomocy rodzinie w ramach powszechnej służby socjalnej. Ponadto omawiane były takie tematy jak położnictwo rodzinne, praca socjalna w szkole, sieć wsparcia w sytuacji kryzysowej, doświadczeniu coacha rodzinnego w równoważeniu życia rodzinnego i pracy zawodowej.

Każdego dnia eksperci dyskutowali o sposobach wykorzystania doświadczeń niemieckich do wytworzenia polskiego systemu coachingu rodzinnego.

Opracowano definicję coacha rodzinnego, zakres pojęciowego osoby coacha, ustalono zakres kompetencji coacha.

Ponadto na spotkaniu z prof. Markusem Eham - Dziekanem Wydziału Pedagogiki Religijnej dyskutowano o współpracy naukowej oraz o możliwości powołania wspólnych studiów z coachingu społecznego i rodzinnego.

 

Wizyta studyjna w Niemczech w dniach 14.05.2014 r. – 19.05.2014 r.

Kolejna wizyta studyjna u niemieckiego partnera projektu - Katholische Universität Eichstätt, odbyła się w dniach 14-19.05.2014 r.

Polskimi uczestnikami byli Kierownik projektu „Coach rodzinny: innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym”, koordynator naukowy projektu, oraz eksperci krajowi.

W ramach wymiany doświadczeń z niemieckimi partnerami omawiano następujące tematy:

  • Organizacja „Otwarty do dom”. Pomoc młodym małżeństwom - Edith Fuchs;
  • Rozwiązywanie konfliktów. Mediacje. - Susanne Seidenfuβ;
  • Wsparcie dla rodzin pacjentów chorych na nowotwory - Cornelia Caspari;
  • Edukacja rodziny w Bawarii - Mariane Falterer;
  • Zarządzanie rodziną – szkolenia i coaching indywidualnego nadzoru - Maria Büchsenmeister;
  • Prezentacja kursu  „Małżeństwo i rodzina”.  Szkolenia dla asystentów rodziny - Kurt Rainbacher;
  • Prezentacja „Być rodziną”. Przedstawienie działalności Inicjatywy Chrześcijańskich Rodzin oraz Instytutu Małżeństwa i Rodziny - Johannes Reiprecht;
  • Wsparcie rodziny i tworzenia sieci rodzin. Omówienie kursów dla rodzin realizowanych przez Centrum Edukacji Rodziny Monachium - Marianne Schmutzer;
  • Prezentacja form wsparcia dla rodziny wykorzystujących NPR: np. Szkolenia Matka- córka, Ojciec – syn - Maria Eisl;
  • Wsparcie dla rodzin. Organizacja centrów dla rodzin.  Funkcja społecznego asystenta rodziny - Margot Czekal (Bawarski Urząd Ochrony dzieci).

 Ponadto zespół ekspertów krajowych  opracowywał Program kształcenia coacha, oraz opis Kompetencji coacha rodzinnego.

 

Wizyta studyjna w Polsce 27 – 29.06.2014 r.

27.06.2014 r. godz. 13:00-19:00

Akademia Szybkiej Nauki – Partner projektu

Prezentacja założeń projektu, oraz roli poszczególnych Partnerów

Prezentacja profilu działalności Partnera - AKN

- Dyskusja – rola coachingu w działaniach wspierających osoby w trudnej sytuacji życiowej, w tym zagrożonych wykluczeniem społecznym

 

28.06.2014 r. godz. 9:00-17:00

Stowarzyszenie Katolicki Ruch Antynarkotyczny Karan – Partner Projektu

- Prezentacja profilu działalności Stowarzyszenia Katolicki Ruch Antynarkotyczny Karan:

działalność antynarkotyczna,działalność na rzecz seniorów, świetlice dla dzieci

- Zwiedzanie ośrodka

- Spotkanie z młodzieżą z ośrodka odwykowego

- Dyskusja z młodzieżą o roli terapii i coachingu w wychodzeniu z nałogu

 

29.06.2014 r. godz. 9:00-17:00

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Lider projektu

 - Warsztaty

- Prezentacja koncepcji projektu i jego założeń

- Coaching rodzinny – koncepcja wypracowana w czasie spotkań eksperckich

- Dyskusja

Ze strony Partnera niemieckiego udział w warsztatach wzięli:

  1. Pani Marianne Falterer – uczestnik wizyty studyjnej.
  2. Pani dr  Brigitt Schwarzmann – uczestnik wizyty studyjnej.
  3. Pani Susanne Seidenfuß-Bergmann – uczestnik wizyty studyjnej.
  4. Pani Kathrin Maier – koordynator naukowy współpracy ze strony KU- Eichstätt.
  5. Ks. Prof. Janusz Surzykiewicz – przedstawiciel Partnera KU- Eichstätt.

 

Raport z warsztatów w Eichstaett 14-18.07.2014

 14.07.2014   godz. 11:00-14:00 Katholische Universität Eichstätt – Ingolstadt

- Omówienie programu warsztatów

- Omówienie programu szkolenia

 

14.07.2014 godz. 16:00-19:00 Katholische Universität Eichstätt – Ingolstadt

- Wstępne ustalenie prac

- Ustalenia, czym jest coaching rodzinny

 

15.07.2014 godz. 10:30-13:00 Katholische Universität Eichstätt – Ingolstadt

 -  Omówienie trzech elementów modelu Olsona:

  • Spójność: wzajemna bliskość emocjonalna,
  • Elastyczność,
  • Komunikacja.

-  Ustalenie wspólnego celu w rodzinie

-  Formułowanie i zatwierdzanie strategii działania

Ponadto:

-  Ustalenie czym jest coaching rodzinny

-  Proces coachingu rodzinnego

-  Proces szkolenia coachow

 

15.07.2014 r. Katholische Universität Eichstätt – Ingolstadt

Warsztat z prof. G. Nachwatal

Koncepcja poradnictwa psychologicznego - rodzinnego

 

Prezentacja systemu poradnictwa rodzinnego w Eichstaett.

-  Podkreśla on, że osoba doradcy/terapeuty jest ważniejsza od zastosowanej metody.

-  Ważne jest pozytywne nastawienie do człowieka.

-  Terapeuta/doradca nie może oceniać człowieka (klienta).

-  Terapeuta/doradca przypomina rodzica.

-  Rodzina posiada swoje deficyty, ale również swoje zasoby.

-  Podkreśla rolę teorii więzi poradnictwie/terapii.

-  Jeżeli nawiąże się więź to można podjąć terapię.

-  Poradnictwo rodzinne jest otwarte na wszystkich i na wszystkie formy rodziny w rozumieniu świeckim.

-  Rodzina to przede wszystkim rodzina wielopokoleniowa.

-  Ale rodzina to też para otwierająca się na innych

-  Rodzina powinna żyć pełnią życia.

 

16.07.2014  godz. 9:00 Katholische Universität Eichstätt – Ingolstadt

Warsztaty z panią Susanne Seidenfuß-Bergmann

specjalizuje się w obszarze mediacji i rozwiązywania konfliktów

-  Zadania i rola coacha w poradnictwie rodzinnym w Niemczech

-  Ocena modelu Osowa o zrównoważonym rozwoju rodziny.

-  Omówienie różnicy między coachingiem, mediacjami i prowadzeniem terapii.

-  W Niemczech coaching służy do rozwoju i zmiany osobistej, ale dotyczy to sprawy zawodowej. W sprawach osobistych stosuje się poradnictwo lub terapię.

-  W Niemczech nie ma żadnych regulacji prawnych w zakresie coachingu (podobnie jest Polsce).

 

17.07.2014 r. godz. 9.00 - Sala parafialna Parsdorf

Spotkanie/warsztat z panią Katarzyną Degenhardtdt

Pani K. Degenhardtdt jest mediatorem rodzinnym i biznesu. Prowadzi szkolenia
z coachingu i mediacji w szerokim spektrum.

Pracuje w Instytucie zajmującym się mediacjami, których w Niemczech jest kilkanaście Pani K. Degenhardtdt działa w stowarzyszeniu mediatorów.  Prowadzi przede wszystkim mediacje rodzinne. Coaching rodzinny mógłby być prewencją przeciw rozwodom.

Marek Kulesza (ekspert w projekcie), zaprezentował krótko koncepcje i główne założenia projektu „Coach rodzinny – innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym”.

Pani K. Degenhardtdt wyjaśnia różnicę pomiędzy mediacjami a coachingiem.

Mediacje są stosowane przed rozwodem, po długim procesie konfliktu rodzinnego. Coaching mógłby być zastosowany wcześniej, jako prewencja w konfliktach. 

Zaprezentowała stosowane metody w mediacjach.

W mediacjach prowadzone są zasadniczo sesje grupowe z małżonkami, rodzicami, dziećmi - w dyskusji podano i omówiono wiele przykładów.

Omówiono rolę określania celów indywidualnych i wspólnych w mediacji rodzinnej - złożoność sytuacji.

 

17.07.2014 godz. 14:00 -17:00 - Katholische Universität Eichstätt – Ingolstadt

Spotkanie/warsztat z panią Marianną Falterer

Prezentacja projektu „Coach rodzinny – innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym”.

Pani M. Falterer zaprezentowała działalność swojej organizacji, prowadzone przez nią kursy i szkolenia. Coaching jest wykorzystywany w  organizacji Familijne bilans  Kształcenie rodzinne.

Dyskusja na temat miejsca coachingu w systemie pomocy rodzinie.

Podano liczne przykłady działania coachingowego.

 

17.07.2014 godz. 18:00 - Katholische Universität Eichstätt – Ingolstadt

Spotkanie/warsztat z panem Eichlerem, dyrektorem Caritas diecezji Eichstätt.

 Spotkanie dotyczyło przede wszystkim superwizji w coachingu.

Przedstawiono różne płaszczyzny zastosowania coachingu.

 

 W ostatecznym etapie opisu i tworzenia metody weźmie udział 4 ekspertów oraz koordynator naukowy przedsięwzięcia.

Organizowane są testowe sesje coachingowe (V-X 2014 r.), których celem jest weryfikacja trafności założeń coachingu rodzinnego jako metody wielowymiarowego wspierania rodzin w różnych sytuacjach rozwojowych.

W ramach wdrażania i testowania metody coachingu rodzinnego Partner projektu, Stowarzyszenie Katolicki Ruch Antynarkotyczny KARAN, zrekrutuje (patrz zakładka „Rekrutacja”) i obejmie wsparciem 100 osób - 40 rodzin z terenu Warszawy w wieku aktywności zawodowej (15-24 oraz 50-64), zagrożonych wykluczeniem społecznym z co najmniej jednego powodu spośród wskazanych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej – dotyczy to głównie ubóstwa, bezrobocia, przewlekłej choroby, alkoholizmu i narkomanii, zdarzenia losowego, przemocy w rodzinie oraz bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, a także otoczenie osób wykluczonych społecznie.

Każda rodzina objęta zostanie cyklem sesji coachingowych w okresie 6 miesięcy. W tym okresie nastąpi indywidualna i grupowa diagnoza uczestników, sesje coachingowe
z Beneficjentami Ostatecznymi projektu, oraz ocena efektywności wsparcia i opis rezultatów.

Metoda coachingu rodzinnego powstaje w oparciu o wielosektorową współpracę, wykorzystując potencjał różnych podmiotów. Pozwala to na transfer dorobku zagranicznego przy wykorzystaniu wiedzy, doświadczeń i oczekiwań lokalnych partnerów. Zapewnienie trwałości projektu wymaga opracowania standardów wykorzystania nowej metody (system szkoleniowo-certyfikacyjny oraz zarządzania jakością). Zadanie pn. „Wzorcowy kurs szkoleniowy - coach - rodzinny” realizowane jest przez kolejnego Partnera projektu – Akademię Szybkiej Nauki.

Powyższe zadania ma celu przede wszystkim wypracowanie, przetestowanie i wdrożenie systemu szkoleń, certyfikacji oraz zarządzania jakością metody. W ramach projektu przeszkolonych zostanie 10 trenerów (8 zostaną przyznane certyfikaty), którzy następnie będą mogli szkolić tą metodą. Określone zostaną minimalne wymagania dla trenerów oraz wypracowane standardy korzystania z metody. W trakcie szkolenia przećwiczone
i wypracowane zostaną najlepsze formy pracy, zebrane dobre praktyki. Trenerzy przejdą wzorcowy cykl 200 godzin szkoleniowych, który szczegółowo wypracowany zostanie
w trakcie prac projektowych na podstawie założeń niemieckich (m.in. podstawy teoretyczne, metodyczne, instrumentarium, terminologia, etyka). Dodatkowo stworzona została internetowa platforma zarządzania treściami kształcenia, zawierająca modelowe kursy oraz materiały szkoleniowe.

Dzięki wypracowaniu spójnego systemu szkoleń i certyfikacji powstanie możliwość organizowania i weryfikowania jakości szkoleń dotyczących coachingu w obszarze działań pomocowych dla rodzin, co pozytywnie wpłynie na jakość wsparcia szkoleniowego udzielanego pracownikom instytucji pomocy i integracji społecznej (bezpośrednio zajmujących się aktywną integracją).